دسته‌هامقالات

برنج شیرودی و هر آنچه که باید درمورد آن بدانید

برنج شیرودی

برنج شیرودی و هر آنچه که باید درمورد آن بدانید

یکی از کشورهای دنیا که برنج آن زبانزد عام و خاص است، کشورمان، ایران است. در کشورمان، انواع و اقسام برنج در حال کشت است. برنج ایرانی، رقیب نداشته و از نظر عطر و طعم، برنج دیگری نمی تواند با آن رقابت کند. یکی از انواع برنج هایی که در کشورمان کاشت و برداشت می شود، برنج شیرودی است. ما در این متن قصد داریم به معرفی این برنج، ذکر قیمت و معرفی مراکز عمده فروش آن در کشور بپردازیم؛ پس ما در ادامه همراه باشید.

برنج شیرودی

برنج شیرودی چیست؟ در کجا کشت می شود؟

برنج شیرودی در سال 1369، از پیوند دو گونه برنج خزر و طارم دیلمانی به دنیا آمد. نتیجه این برنج، برنجی شبیه به برنج طارم و برنج خزر بود. برنج شیرودی، عطم و طعم را از برنج طارم گرفت و عملکرد و بازده بالا را از برنج خزر به ارث برد.
این برنج را برای اولین بار در استان مازندران کاشتند و بعد از آن به استان های هم جوار، همچون گلستان نیز راه پیدا کرد و کشاورزان این منطقه، این برنج را به صورت گسترده و وسیع کشت و کار کردند.
برنج ایرانی شیرودی، از نظر طعم و کیفیت پخت، در سطح خوبی قرار دارد. اگر برنج شیرودی را بپزید، نتیجه نهایی پخت، شبیه به پخت برنج هاشمی خواهد بود. البته، به یاد داشته باشید، عطر و طعم شیرودی، متوسط است و معمولا پخت آن است که خوب از آب در می آید. مشخصات برنج شیرودی به شرح زیر است:
رنگ این برنج، سفید و کدر است.
عطر آن متوسط است.
خیلی خوب قد می کشد و برای مهمانی ها و مراسم بزرگ گزینه خوبی برای طبخ به شمار می رود.
ما خصوصیات برنج ایرانی شیرودی را بیان کردیم، اما به خاطر داشته باشید که تشخیص برنج اصل از برنج تقلبی، کار هر کسی نبوده و یک متخصص نیاز دارد. اگر می خواهید برنج ایرانی اصل خریداری کنید، حتما به مراکزی مراجعه کنید که می دانید برنجی با کیفیت، مرغوب و درجه یک به شما می فروشند. در ضمن، برنج ایرانی شیرودی از نظر کیفیت، بعد از برنج های طارم، برنج هاشمی، برنج فجر و کاظمی قرار دارد.

برنج شیرودی

مزیت های برنج شیرودی

در فوق در مورد برنج شیرودی، خوش پخت بودن آن و مزه ای که دارد، نکاتی را گفتیم. از دیگر مزیت های این برنج می توان به بالا بودن عملکرد آن در هکتار اشاره کرد. برنج ایرانی شیرودی، از نظر عملکرد شبیه به یکی از والدین خود، یعنی برنج خزر است.
نکته دیگری که از نظر کشاورزان، یک مزیت بسیار مهم تلقی می شود، مقاومت آن در برابر آفات است. برخی ارقام برنج، مقاوم به آفات نیستند و می بایست سموم زیادی برای حفظ محصول و جلوگیری از کاهش عملکرد به کار برد. برنج هایی که در این شرایط قرار دارند، نمی توانند برای رفتن به سر سفره ایرانی ها گزینه سالمی به شمار روند.
در برنج ایرانی شیرودی، مقاومت به آفات بالاست و معمولا کشاورزان مجبور نیستند سموم زیادی برای مبارزه مصرف کنند. وقتی میزان سموم مصرفی کاهش پیدا می کند، میزان ماندگاری برنج بالا می رود و کیفیت نیز تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

برنج شیرودی

طرز پخت برنج شیرودی

برای پخت برنج شیرودی دو روش می توانیم معرفی کنیم. قطعا این دو روش را شما نیز می شناسید و ما برای آنکه اطلاعات برخی کسانی که به آشپزی علاقه ندارند، افزایش دهیم، در مورد روش های پخت این برنج نکاتی را بیان خواهیم کرد. روش پخت برنج ایرانی شیرودی به شرح زیر است:

برنج شیرودی
1- کته یا دمی

یکی از روش های پخت برنج ایرانی شیرودی، روش دمی یا کته است. در این روش، بهتر است ابتدا، برنج را خیس کرده و به آن نمک اضافه کنید و بگذارید یک ساعت به حال خود باقی بماند. بعد، داخل یک قابلمه مقداری آب بریزید و منتظر باشید تا آب به جوش آید. وقتی آب جوش آمد، برنج را به آب داخل قابلمه اضافه کرده و صبر کنید تا زمانی که همه آب تبخیر شود. بعد از این مرحله، مقداری روغن به برنج اضافه کنید؛ یک دم کنی روی آن بیندازید و اجازه دهید برنج دم بکشد؛ به همین راحتی.

برنج شیرودی
2- آبکش

طبخ برنج به روش آبکش، اندکی ریزه کاری دارد و اگر در مرحله آب کش کردن بی دقتی کنید، ممکن است، برنج خمیر شود. وقتی برنج را یک ساعت خیس کردید، آن را داخل قابلمه ای که آب جوش دارد، بریزید. برنج را هم بزنید تا زمانی که دانه ها نرم شوند. وقتی دانه های برنج، اندکی نرم شدند، آبکش را آماده کرده و برنج را آبکش کنید.
اگر بخواهید دانه های برنجتان قد بلند شوند، قبل از آبکش کردن، مقداری آب سرد داخل قابلمه بریزید. بعد از آنکه برنج را آبکش کردید، برنج را مجددا داخل قابلمه ریخته و روغن اضافه کنید. برای پخت بهتر برنج، می توانید یک دم کنی روی درب قابلمه بیندازید.

برنج شیرودی

آخرین قیمت برنج شیرودی در بازار

برنج شیرودی از نظر قیمت، در گروه برنج هایی با قیمت متوسط قرار دارد. این برنج، بازده و عملکرد بالایی دارد و به همین دلیل است که با قیمتی مناسب و ارزان به بازار ارائه می شود. برنج نوع شیرودی در مقایسه با برنج هایی مثل، هاشمی و طارم قیمت پایین تری دارد. اگر می خواهید طعم و عطر برنج ایرانی را بچشید، این نوع برنج گزینه خوبی است

.برنج شیرودی

خرید برنج شیرودی به قیمت عمده

یکی از روش هایی که به شما اجازه می دهد، برنج ایرانی با کیفیت را با قیمتی مناسب خریداری کنید، خرید از عمده فروشی های معتبر است. این عمده فروشی ها، برنج را با قیمت مناسبی به شما می فروشند و به دلیل ارائه محصولات با کیفیت، مطمئن ترین راه برای خرید برنج درجه یک به شمار می روند.

برنج شیرودی

خرید اینترنتی برنج شیرودی

اگر نمی توانید یک مغازه عمده فروشی معتبر در شهرتان بیابید، توصیه می کنیم سری به گوگل زده و سایت هایی که برنج را به صورت عمده و با قیمتی مناسب به شما ارائه می کنند، شناسایی کنید. برخی از عمده فروشی هایی که در شمال کشور قرار دارند، به صورت بی واسطه با برنجکاران در ارتباط بوده و می توانند برنج درجه یک بفروشند.
یکی از این فروشندگان معتبر که به صورت آنلاین فعالیت می کند، سایت رشت برنج است. کسانی که وظیفه چرخاندن این سایت و تامین برنج را به عهده دارند، سعی می کنند برنجی با کیفیت و به معنای واقعی، ایرانی، در اختیار هموطنان از سراسر کشور قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *